Möt Tobias Schildfat, författare till “Vägen till din första miljon”

Intervju med Tobias Schildfat, civilekonom och författare

Civilekonomen, författaren och entreprenören Tobias Schildfats första bok, Vägen till din första miljon har just kommit ut i pocketutgåva. Boken ger handfasta och konkreta tips på hur man börjar bygga sin egen ”pengamaskin”.

Vi träffades i Västra Hamnen en solig dag. Solen skiner ofta i Tobias Schildfats liv – eftersom han väljer att den ska göra det. Positivismen är hans trumfkort. Han drivs av tanken att allt är möjligt. Det man vill, det gör man.

Tobias har förlagt sin entreprenörsverksamhet till MINC nyföretagarcentrum som ligger i det ständigt föränderliga och växande Västra Hamnen i Malmö. Det vilar en  nybyggaranda över hela området.

–        Det var ingen slump att du hamnade här? undrade jag.

Tobias bjöd på små cantuccini från ett lokalt litet bageri.

–        Nej, det var nog inte det, medgav Tobias. När jag arbetade på Findus cyklade jag förbi MINC varje dag. Jag förstod ju att det var ett hus fullt av entreprenörer.

Tobias Schildfat visste efter ett par år som marknadsförare på Findus att han ville driva sitt eget företag, men det fanns ingen riktig idé klar.

Idéer hade han dock redan när han gick i grundskolan i Bjuv och gymnasiet i Helsingborg. Där hade de ett projekt som hette Ung Företagsamhet och som har haft avgörande betydelse för Tobias. Han har drivit egna projekt under hela sin skoltid.

–        Det fanns en fotbollsklubb, men jag ville starta min egen. Och så har det nog egentligen alltid varit – att jag har velat göra saker själv, sade Tobias.

Pappa har under många år varit VD för ett av familjeföretagen. Morfar är entreprenör och mamma driver modebutik sedan 20 år tillbaka. Ingen har uppmuntrat honom att starta eget. Kanske snarare det motsatta. Han fick lära sig att det viktiga var att satsa på sin utbildning och det har han alltid gjort. Tobias läste Ekonomisk Linje på gymnasiet, Ekonomprogrammet på Ekonomihögskolan vid Lunds Universitet.

–        Min första erfarenhet av att starta företag gjorde jag som sextonåring, berättade Tobias. Vi hade bläddrat i ett exklusivt leverantörsmagasin, ”Trade Winds”. Där fanns alla möjliga produkter presenterade. Vi såg en liten sak vi tyckte vore genialisk att importera.

De hade upptäckt snurrstoppen. En liten sak man satte på telefonsladden, så att den inte ska trassla till sig.

–        Vi satte på oss slips, tog med oss idén förpackad i en fin presentation och travade upp till Televerket och presenterade vårt förslag, berättade Tobias.

Regionchefen för Televerket och några andra personer på mötet tog emot men visade ingen större entusiasm när idén presenterades. Några veckor senare fanns ”snurrstoppen” i varje Televerketbutik.

–        Vi blev blåsta, den gången, menade Tobias. Nu har jag lärt mig att man ska ha exklusivitetsavtal.

Nästa idé och produkt att importera blev en gembehållare. Cloetta köpte den. Det blev en succé. Tobias började få blodad tand.

När han sedan arbetade med marknadsföringsprojekt för Findus ett par år efter studierna, började lusten att frigöra sig bli allt större. Under morgonens cykelturer började idéerna ta form. Han startade ett konsultbolag; ett marknadsföringsbolag och reklambyrå som bland annat hade just Findus som kund.

Som tonåring tänkte Tobias mycket på hur fantastiskt livet är. Och att det efter livet inte finns någonting. Hälsa, kärlek och vänskap är viktigast. Han insåg också att ekonomiskt oberoende är viktigt. Sommarjobbandet i sjuan gav tillfredsställelse; det var härligt att tjäna egna pengar.

–        Men det slog mig också att jag hade offrat min allra bästa tid det året; sommaren. Jag kom på att pengarna borde arbeta för mig, berättade Tobias. Föräldrarna hade alltid haft aktiesparklubbar och jag snappade upp en del.

Tobias började spara i aktier och investera. Han hade alltid pengar.

–         Jag såg hur folk snålade. Jag behövde aldrig missunna mig någonting, berättade Tobias. Jag har alltid kunnat köpa det jag vill, eftersom jag har investerat. Jag behövde inte säga nej till saker.

Idén till boken som Tobias Schildfat nu har skrivit – ”Vägen till din första miljon” – och som har rönt stora framgångar i Sverige, fanns latent redan då. Tobias började hålla lite föreläsningar om investeringar, för att få andra att förstå hur smart det är. Han gjorde ett undervisningskompendium. Det väntade på att bli bearbetat.

Ett par år senare kom idén att skriva en bok upp. En bekant skulle skriva en Chic Lit-bok och ytterligare en bekant något annat. Tobias tänkte skriva en lättläst bok om att investera. De startade en författarklubb, skickade texter till varandra varannan månad och kom med feedback. Tobias satte en deadline och i sinom tid blev boken klar. Det fick ta sin tid.

–          Jag insåg att jag varken under min gymnasietid eller under min tid på högskolan hade fått lära mig om min privatekonomi, berättade Tobias.

Tobias, som är utbildad civilekonom, tyckte nästan att det kändes genant. Och insåg också att det borde finnas ett behov av den typen av kunskap.

–          Min förläggare säger att mindre än ett av tusen manus som skickas in blir utgivna i bokform, säger Tobias. Jag tänkte att det inte skulle göra så mycket om den inte blev utgiven. Det kunde vara en bok för familjen och vänner att läsa.

Men istället sålde den slut två veckor och fick tryckas om ett par gånger. Nu har förlaget precis lanserat den som pocket. Tobias har under tiden startat bolaget Solentro tillsammans med brodern Hampus, varit med i Draknästet (och tackat nej), synts i Expressen, Aftonbladet, Dagens Industri, TV4 och i Slitz.

Vägen till din första miljon har legat på Bokus och Adlibris topplistor.

–        Det var den femte mest sålda icke-skönlitterära boken under maj månad 2010, sade Tobias enkelt.

Jag är ganska övertygad om att Tobias har nya, spännande projekt på gång.

–        Jag tror att det skulle kunna vara kul att göra något i teve. Kanske inte i stil med Lyxfällan, men någonting åt det hållet, sade Tobias. Fast för vanliga människor.

Det dröjer nog inte länge förrän jag får se Tobias självklara leende i teverutan.

  1. Leave a comment

Leave a Reply

